Strategii pentru îndeplinirea obiectivelor personale

Autor

Madeleine Negoiță

DATĂ PUBLICARE

November 7, 2021

CATEGORIE

TIMP DE CITIT

9.7 minute

Pasul 1. stabilirea obiectivelor. Pasul 2. îndeplinirea obiectivelor. Simplu, nu? :) Și totuși, uneori, extrem de complicat.

Începutul anului este deseori văzut ca un moment potrivit pentru abandonarea unor obiceiuri sau tipare contraproductive. Desigur rezoluțiile sunt mai ușor de luat decât de îndeplinit și din păcate, fără o strategie clară și fără motivație susținută, multe dintre ele ajung să fie plasate la fel de ineficient pe lista rezoluțiilor anului următor.

Și totuși, ce poți face pentru a te asigura de îndeplinirea obiectivelor personale?

Indiferent de momentul în care te decizi asupra unor schimbări necesare, asigură-te că îți formulezi foarte clar obiectivele, că sunt specifice și realizabile. În loc să îți propui să “intru în formă” sau să “citesc mai mult”, propune-ți să slabești de exemplu 10 kilograme sau să citești cel puțin o carte pe lună. Astfel obiectivele pot fi oricând evaluate din punct de vedere cantitativ. Altfel, riști să nu poți analiza în mod obiectiv îndeplinirea rezoluțiilor. Obiective clare înseamnă și planificarea clară a metodelor prin care le vei îndeplini. De exemplu, pentru slăbit îți poți stabili o rutină zilnică de exerciții, așa cum pentru citit poți alcătui lista cu cele 12 titluri pe care vrei să le parcurgi în următorul an.

Cu toate că nu există o limită a numărului de obiective pe care ți le poți fixa, e bine să nu îți împarți prea mult atenția și efortul. Cel mai bine te concentrezi pe îndeplinirea unui singur obiectiv, pe care îl poți planifica pe un anumit interval de timp.

Asigură-te că îți construiești un plan detaliat pentru îndeplinirea obiectivului. Planul trebuie să includă raspunsuri la câteva întrebări esențiale pentru a-ți asigura nu doar startul cât și menținerea interesului în timp. Ce te motivează în fixarea obiectivului? Care sunt cele mai mari piedici în îndeplinirea obiectivului? Ce strategii secundare pregătești pentru depășirea posibilelor obstacole? Analizând cu atenție posibilele situații cu care te poți confrunta și știind exact de ce contează atât de mult obiectivul fixat pentru tine, vei fi mai bine pregătit/ă să depășești orice situații.

Începe cu pași mici. Nu îți supraestima eforturile, altfel, efectul poate fi exact contrar. Poți ajunge să renunți foarte repede dacă etapele propuse îți creează un disconfort mult prea mare. Dacă de exemplu, vrei să îți schimbi stilul alimentar și îți asumi o dietă foarte restrictivă pe un interval lung de timp, posibil ca pe lângă diferitele probleme de sănătate ce pot apărea, să ajungi foarte repede la un grad sporit de stres și frustrare și posibil să renunți înainte de a vedea cele mai mici rezultate. Abordează treptat schimbarea. Poți începe prin a a înlocui unele dintre alimentele mai puțin sănătoase preferate cu alimente mai hrănitoare. Apoi, poți trece la o nouă etapă ce poate include adăugarea unei varietăți mai mari de legume sau reducerea dimensiunii porțiilor de mâncare. Poate părea un început lent, însă micile schimbări facilitează păstrarea noilor obiceiuri sănătoase și cresc probabilitatea de succes pe termen lung.

Dacă același obiectiv s-a soldat anterior cu un eșec, investește timp în a înțelege motivele ce au condus la acest rezultat. Evită repetarea greșelor din trecut. Înainte de a investi timp și efort în același obiectiv, evaluează-ți pașii anteriori. Ce a funcționat și ce nu? Ce a condus la pierderea motivației? Nu încerca să ajungi la rezultate diferite având aceeași abordare. Schimbă strategia. Ajustează chiar obiectivul, dacă așa îl poți face mai fezabil.

Nu renunța la primul obstacol și nici nu îți fixa așteptari nerealiste. Schimbarea este un proces. Uneori obiectivele fixate presupun schimbarea unor obiceiuri sau comportamente manifestate ani de zile, așa că nu te aștepta să le poți schimba într-un timp foarte scurt. Important este să nu renunți la primul hop.

Scrie despre experiența ta într-un jurnal. Pune accent pe ceea ce te motivează, pe progresele înregistrate și obstacolele depășite. Când pe parcurs te vei lovi de momente când vei fi tentat/ă să renunți, vei putea regăsi în jurnal dovada eforturilor tale și tot atâtea motive să îți continui drumul pentru îndeplinirea obiectivelor propuse.

Și oricând simți că ai nevoie de ajutor în îndeplinirea obiectivelor personale, apelează fără ezitări la un sistem de sprijin din exterior. Pentru anumite obiective, poți solicita ajutorul unei persoane apropiate care să se alăture obiectivului tău. Poți de exemplu să-ți menții mai ușor motivația programului zilnic de exerciții fizice având alături pe cineva, partener/ă, prieten/ă, o rudă sau te poți alătura unui grup care îți împărtășește obiectivul.

Poți de asemenea oricând apela la diferite grupuri suport sau la consiliere personală, fie că vorbim de psihoterapie individuală sau de consiliere pentru dezvoltare personală, în funcție de specificul obiectivului fixat. Nu este o rușine să soliciți ajutor. În schimb, să renunți fără a lupta cu toate armele pe care le ai la îndemână, înseamnă pe lângă neîndeplinirea dezideratului și scăderea încrederii în capacitatea ta de a obține ceea ce îți dorești.

Distribuie articolul!

tehnica-respiratiei-controlate_thumbnail
tehnici-minte-corp-thumbnail
audio-exercitiu-relaxare-musculara_thumbnail
audio-ghid-relaxare_thumbnail

Strategii pentru îndeplinirea obiectivelor personale

Autor:

MADELEINE NEGOIȚĂ

DATĂ PUBLICARE:

November 7, 2021

CATEGORIE:

TIMP DE CITIT:

9.7minute

Pasul 1. stabilirea obiectivelor. Pasul 2. îndeplinirea obiectivelor. Simplu, nu? :) Și totuși, uneori, extrem de complicat.

Începutul anului este deseori văzut ca un moment potrivit pentru abandonarea unor obiceiuri sau tipare contraproductive. Desigur rezoluțiile sunt mai ușor de luat decât de îndeplinit și din păcate, fără o strategie clară și fără motivație susținută, multe dintre ele ajung să fie plasate la fel de ineficient pe lista rezoluțiilor anului următor.

Și totuși, ce poți face pentru a te asigura de îndeplinirea obiectivelor personale?

Indiferent de momentul în care te decizi asupra unor schimbări necesare, asigură-te că îți formulezi foarte clar obiectivele, că sunt specifice și realizabile. În loc să îți propui să “intru în formă” sau să “citesc mai mult”, propune-ți să slabești de exemplu 10 kilograme sau să citești cel puțin o carte pe lună. Astfel obiectivele pot fi oricând evaluate din punct de vedere cantitativ. Altfel, riști să nu poți analiza în mod obiectiv îndeplinirea rezoluțiilor. Obiective clare înseamnă și planificarea clară a metodelor prin care le vei îndeplini. De exemplu, pentru slăbit îți poți stabili o rutină zilnică de exerciții, așa cum pentru citit poți alcătui lista cu cele 12 titluri pe care vrei să le parcurgi în următorul an.

Cu toate că nu există o limită a numărului de obiective pe care ți le poți fixa, e bine să nu îți împarți prea mult atenția și efortul. Cel mai bine te concentrezi pe îndeplinirea unui singur obiectiv, pe care îl poți planifica pe un anumit interval de timp.

Asigură-te că îți construiești un plan detaliat pentru îndeplinirea obiectivului. Planul trebuie să includă raspunsuri la câteva întrebări esențiale pentru a-ți asigura nu doar startul cât și menținerea interesului în timp. Ce te motivează în fixarea obiectivului? Care sunt cele mai mari piedici în îndeplinirea obiectivului? Ce strategii secundare pregătești pentru depășirea posibilelor obstacole? Analizând cu atenție posibilele situații cu care te poți confrunta și știind exact de ce contează atât de mult obiectivul fixat pentru tine, vei fi mai bine pregătit/ă să depășești orice situații.

Începe cu pași mici. Nu îți supraestima eforturile, altfel, efectul poate fi exact contrar. Poți ajunge să renunți foarte repede dacă etapele propuse îți creează un disconfort mult prea mare. Dacă de exemplu, vrei să îți schimbi stilul alimentar și îți asumi o dietă foarte restrictivă pe un interval lung de timp, posibil ca pe lângă diferitele probleme de sănătate ce pot apărea, să ajungi foarte repede la un grad sporit de stres și frustrare și posibil să renunți înainte de a vedea cele mai mici rezultate. Abordează treptat schimbarea. Poți începe prin a a înlocui unele dintre alimentele mai puțin sănătoase preferate cu alimente mai hrănitoare. Apoi, poți trece la o nouă etapă ce poate include adăugarea unei varietăți mai mari de legume sau reducerea dimensiunii porțiilor de mâncare. Poate părea un început lent, însă micile schimbări facilitează păstrarea noilor obiceiuri sănătoase și cresc probabilitatea de succes pe termen lung.

Dacă același obiectiv s-a soldat anterior cu un eșec, investește timp în a înțelege motivele ce au condus la acest rezultat. Evită repetarea greșelor din trecut. Înainte de a investi timp și efort în același obiectiv, evaluează-ți pașii anteriori. Ce a funcționat și ce nu? Ce a condus la pierderea motivației? Nu încerca să ajungi la rezultate diferite având aceeași abordare. Schimbă strategia. Ajustează chiar obiectivul, dacă așa îl poți face mai fezabil.

Nu renunța la primul obstacol și nici nu îți fixa așteptari nerealiste. Schimbarea este un proces. Uneori obiectivele fixate presupun schimbarea unor obiceiuri sau comportamente manifestate ani de zile, așa că nu te aștepta să le poți schimba într-un timp foarte scurt. Important este să nu renunți la primul hop.

Scrie despre experiența ta într-un jurnal. Pune accent pe ceea ce te motivează, pe progresele înregistrate și obstacolele depășite. Când pe parcurs te vei lovi de momente când vei fi tentat/ă să renunți, vei putea regăsi în jurnal dovada eforturilor tale și tot atâtea motive să îți continui drumul pentru îndeplinirea obiectivelor propuse.

Și oricând simți că ai nevoie de ajutor în îndeplinirea obiectivelor personale, apelează fără ezitări la un sistem de sprijin din exterior. Pentru anumite obiective, poți solicita ajutorul unei persoane apropiate care să se alăture obiectivului tău. Poți de exemplu să-ți menții mai ușor motivația programului zilnic de exerciții fizice având alături pe cineva, partener/ă, prieten/ă, o rudă sau te poți alătura unui grup care îți împărtășește obiectivul.

Poți de asemenea oricând apela la diferite grupuri suport sau la consiliere personală, fie că vorbim de psihoterapie individuală sau de consiliere pentru dezvoltare personală, în funcție de specificul obiectivului fixat. Nu este o rușine să soliciți ajutor. În schimb, să renunți fără a lupta cu toate armele pe care le ai la îndemână, înseamnă pe lângă neîndeplinirea dezideratului și scăderea încrederii în capacitatea ta de a obține ceea ce îți dorești.

Distribuie articolul!

tehnica-respiratiei-controlate_thumbnail
tehnici-minte-corp-thumbnail
audio-exercitiu-relaxare-musculara_thumbnail
audio-ghid-relaxare_thumbnail

psihoterapie

Articole similare

psihoterapie

Articole similare

  • 1014 words5.1 min read

    Chiar și atunci când există o condiție medicală care impune o asemenea decizie, situațiile pot varia de la caz la caz. Este dificil să iei o astfel de decizie și să o pui în practică.

    Vezi articol
  • 1832 words9.2 min read

    Specialiștii confirmă. Comportamentul responsabil în perioada liceului, atenția acordată materiilor școlare și procesului de învățare facilitează succesul în viață.

    Vezi articol
  • 183 words0.9 min read

    Exercițiu relaxare musculară util în gestionarea stresului. Apelează cu încredere ori de câte ori resimți stres, oboseală sau irascibilitate.

    Vezi articol