Când să apelezi la psihoterapie

Autor

Gabriel Pîrcălabu

DATĂ PUBLICARE

August 7, 2021

CATEGORIE

TIMP DE CITIT

11.5 minute

Persoanele ce se confruntă cu dificultăți emoționale în gestionarea anumitor evenimente sau resimt lipsă de motivație sau stări de anxietate chiar în absența unor evenimente marcante, pot obține beneficii multiple dacă aleg să-și adreseze problemele prin psihoterpie. În timp ce obiectivul medicației este de a reduce unele simptome ale afecțiunilor de sănătate mintală (emoțională), prin psihoterapie, oamenii deprind abilități necesare în gestionarea simptomelor. Aceste abilități sunt active, de cele mai multe ori, și după terminarea terapiei, iar simptomele pot continua să se atenueze, ceea ce reduce probabilitatea ca persoanele să mai aibă nevoie de tratament suplimentar.

Cercetările arată că beneficiile ce decurg din psihoterapie durează mai mult decât beneficiile rezultate din administrarea medicamentelor. Prin psihoterapie, oamenii pot învața să facă față simptomelor, în cazul în care acestea persistă chiar și dupa administrarea tratamentului chimic.

Problemele de sănătate emoțională netratate se agravează adesea și pot avea alte efecte negative asupra calității vieții, cum ar fi: reducerea capacității de lucru, de studiu, dificultăți în relațiile cu ceilalți, dificultăți în îngrijirea copiilor, risc crescut pentru alte probleme de sănătate.

Mulți oameni își pun întrebarea am eu „nevoie” de terapie?

Acest conținut este blocat

Pentru a putea accesa conținutul integral, te rugăm să introduci emailul tău.

Loading...
Pentru confirmare, trebuie să introduci mai jos codul primit prin email.
Codul introdus este incorect.
Răspunsul nu e unul simplu. De multe ori poate fi stigmatizant chiar și să sugerezi cuiva că ar trebui să meargă la terapie. Dar așa cum mergem și căutăm ajutor când avem o durere fizică sau când observăm că ceva nu funcționează în corpul nostru, este important ca oamenii să aleagă să caute ajutor și în cazul dificultăților emoționale. Se recomandă ca persoana aflată în suferință să caute singură posibile opțiuni de terapie, pentru că adesea cei care se simt forțați spre terapie vor dezvolta rezistență în a depune munca necesară schimbării de care are nevoie.

Atunci când preocupările pentru sănătate mintală sau îngrijorările emoționale ajung să afecteze funcționarea de zi cu zi, se recomandă terapia. Desfășurându-se într-un cadru sigur, terapia te motivează să clarifici ce simți, te ajută să înțelegi ce anume îți cauzează stările și gândurile și îți oferă mecanisme concrete în gestionarea stărilor și problemelor cu care te confrunți.

Prin urmare, când ar trebui să merg la terapie? Răspunsul la această întrebare poate necesita o anumită atenție sau evaluare din partea ta tocmai pentru a identifica dacă ești sau nu pregătit/ă pentru terapie. S-ar putea să dorești să aștepți și să vezi dacă schimbarea stilului de viață sau sprijinul prietenilor și al familiei sau chiar trecerea timpului ameliorează dificultatea cu care te confrunți. Dar, este bine să apelezi de îndată la psihoterapie atunci când ceva îți provoacă suferință și interferează puternic cu o parte a vieții tale, atunci când preocuparea pentru sau rezolvarea unei probleme durează zilnic cel puțin o oră, atunci când problema îți provoacă jenă sau te determină să cauți izolarea față de cei din jur, atunci când apariția problemei a cauzat scăderea calității vieții, afectându-ți negativ munca, școala sau relațiile și nu în ultimul caz, atunci când observi că deja ai făcut schimbări în viața ta sau ai dezvoltat obiceiuri pentru a face față problemei.

Dacă experimentezi oricare dintre următoarele emoții sau sentimente în măsura în care acestea interferează cu viața ta, terapia te poate ajuta să reduci efectele acestora. Este cu siguranță important să iei în considerare ajutorul specializat dacă te simțiți controlat/ă de simptome sau dacă acestea îți pot provoca prejudicii ție sau celor din jurul tău.

  • Ești copleșit/ă, s-ar putea să simți că ai prea multe lucruri de făcut sau prea multe probleme de rezolvat. S-ar putea să simțiți că nu te poți odihni sau chiar respira. Stresul și senzația de copleșire pot duce la probleme semnificative de sănătate fizică, în timp.

  • Ești adesea și îndelung obosit/ă, ceea ce adesea însoțește problemele de sănătate emoțională. Poate indica depresie. Oboseala te poate face să dormi mai mult decât de obicei sau să ai probleme în a te ridica din pat dimineața.

  • Ești disproporționat de furios/ă, mânios/ă sau ai resentimente, deși uneori toată lumea se simte furioasă. Poate fi o idee bună să cauți sprijin pentru a face față acestor sentimente atunci când nu trec, sunt extreme în comparație cu situația sau dacă te determină să iei măsuri agresive sau potențial dăunătoare.

  • Ai agorafobie, adică te temi să mergi în locuri în care ai putea suferi atacuri de panică sau te simți ca prins/ă într-o capcană. Unele persoane pot deveni incapabile să iasă din casă.

  • Ai adesea gânduri anxioase sau intruzive care nu se lasă duse, deși este normal să îți faci griji din când în când despre lucruri. Dar atunci când îngrijorarea îți ocupă o parte semnificativă a zilei sau cauzează simptome fizice, terapia te poate ajuta să faci față acesteia.

  • Ești apatic/ă, adică ți-ai pierdut interesul pentru activitățile obișnuite, lumea din jur sau viața în general, ceea ce poate indica probleme de sănătate mintală, cum ar fi depresia sau anxietatea.

  • Ești deznădăjduit/ă, adică ai pierdut speranța sau motivația sau sentimentul că nu ai viitor, ceea ce poate indica depresie sau o altă afecțiune de sănătate mintală. Să te simți fără speranță din când în când, mai ales după o perioadă de dificultate, nu este neobișnuit. Dar când persistă, poate chiar duce la gânduri de sinucidere.

  • Ești mai degrabă retras/ă din activitățile sociale. Mulți oameni se simt mai bine atunci când pot petrece cel puțin o vreme singuri. Persoanele introvertite ar putea avea nevoie de mai mult timp singuri decât alții. Dar dacă te simți inconfortabil în jurul celorlalți sau te temi să fii alături de alți oameni, terapia te poate ajuta să înțelegi și să faci față acestor sentimente.

Dacă te regăsești în simptomele prezentate mai sus, apelează cu încredere la psihoterapie pentru a-ți recăpăta cât mai repede controlul asupra emoțiilor și pentru a te bucura de viață așa cum îți dorești.

Distribuie articolul!

tehnica-respiratiei-controlate_thumbnail
tehnici-minte-corp-thumbnail
audio-exercitiu-relaxare-musculara_thumbnail
audio-ghid-relaxare_thumbnail

Când să apelezi la psihoterapie

Autor:

Gabriel Pîrcălabu

DATĂ PUBLICARE:

August 7, 2021

CATEGORIE:

TIMP DE CITIT:

11.5 minute

Persoanele ce se confruntă cu dificultăți emoționale în gestionarea anumitor evenimente sau resimt lipsă de motivație sau stări de anxietate chiar în absența unor evenimente marcante, pot obține beneficii multiple dacă aleg să-și adreseze problemele prin psihoterpie. În timp ce obiectivul medicației este de a reduce unele simptome ale afecțiunilor de sănătate mintală (emoțională), prin psihoterapie, oamenii deprind abilități necesare în gestionarea simptomelor. Aceste abilități sunt active, de cele mai multe ori, și după terminarea terapiei, iar simptomele pot continua să se atenueze, ceea ce reduce probabilitatea ca persoanele să mai aibă nevoie de tratament suplimentar.

Cercetările arată că beneficiile ce decurg din psihoterapie durează mai mult decât beneficiile rezultate din administrarea medicamentelor. Prin psihoterapie, oamenii pot învața să facă față simptomelor, în cazul în care acestea persistă chiar și dupa administrarea tratamentului chimic.

Problemele de sănătate emoțională netratate se agravează adesea și pot avea alte efecte negative asupra calității vieții, cum ar fi: reducerea capacității de lucru, de studiu, dificultăți în relațiile cu ceilalți, dificultăți în îngrijirea copiilor, risc crescut pentru alte probleme de sănătate.

Mulți oameni își pun întrebarea am eu „nevoie” de terapie?

Acest conținut este blocat

Pentru a putea accesa conținutul integral, te rugăm să introduci emailul tău.

Loading...
Pentru confirmare, trebuie să introduci mai jos codul primit prin email.
Codul introdus este incorect.
Răspunsul nu e unul simplu. De multe ori poate fi stigmatizant chiar și să sugerezi cuiva că ar trebui să meargă la terapie. Dar așa cum mergem și căutăm ajutor când avem o durere fizică sau când observăm că ceva nu funcționează în corpul nostru, este important ca oamenii să aleagă să caute ajutor și în cazul dificultăților emoționale. Se recomandă ca persoana aflată în suferință să caute singură posibile opțiuni de terapie, pentru că adesea cei care se simt forțați spre terapie vor dezvolta rezistență în a depune munca necesară schimbării de care are nevoie.

Atunci când preocupările pentru sănătate mintală sau îngrijorările emoționale ajung să afecteze funcționarea de zi cu zi, se recomandă terapia. Desfășurându-se într-un cadru sigur, terapia te motivează să clarifici ce simți, te ajută să înțelegi ce anume îți cauzează stările și gândurile și îți oferă mecanisme concrete în gestionarea stărilor și problemelor cu care te confrunți.

Prin urmare, când ar trebui să merg la terapie? Răspunsul la această întrebare poate necesita o anumită atenție sau evaluare din partea ta tocmai pentru a identifica dacă ești sau nu pregătit/ă pentru terapie. S-ar putea să dorești să aștepți și să vezi dacă schimbarea stilului de viață sau sprijinul prietenilor și al familiei sau chiar trecerea timpului ameliorează dificultatea cu care te confrunți. Dar, este bine să apelezi de îndată la psihoterapie atunci când ceva îți provoacă suferință și interferează puternic cu o parte a vieții tale, atunci când preocuparea pentru sau rezolvarea unei probleme durează zilnic cel puțin o oră, atunci când problema îți provoacă jenă sau te determină să cauți izolarea față de cei din jur, atunci când apariția problemei a cauzat scăderea calității vieții, afectându-ți negativ munca, școala sau relațiile și nu în ultimul caz, atunci când observi că deja ai făcut schimbări în viața ta sau ai dezvoltat obiceiuri pentru a face față problemei.

Dacă experimentezi oricare dintre următoarele emoții sau sentimente în măsura în care acestea interferează cu viața ta, terapia te poate ajuta să reduci efectele acestora. Este cu siguranță important să iei în considerare ajutorul specializat dacă te simțiți controlat/ă de simptome sau dacă acestea îți pot provoca prejudicii ție sau celor din jurul tău.

  • Ești copleșit/ă, s-ar putea să simți că ai prea multe lucruri de făcut sau prea multe probleme de rezolvat. S-ar putea să simțiți că nu te poți odihni sau chiar respira. Stresul și senzația de copleșire pot duce la probleme semnificative de sănătate fizică, în timp.

  • Ești adesea și îndelung obosit/ă, ceea ce adesea însoțește problemele de sănătate emoțională. Poate indica depresie. Oboseala te poate face să dormi mai mult decât de obicei sau să ai probleme în a te ridica din pat dimineața.

  • Ești disproporționat de furios/ă, mânios/ă sau ai resentimente, deși uneori toată lumea se simte furioasă. Poate fi o idee bună să cauți sprijin pentru a face față acestor sentimente atunci când nu trec, sunt extreme în comparație cu situația sau dacă te determină să iei măsuri agresive sau potențial dăunătoare.

  • Ai agorafobie, adică te temi să mergi în locuri în care ai putea suferi atacuri de panică sau te simți ca prins/ă într-o capcană. Unele persoane pot deveni incapabile să iasă din casă.

  • Ai adesea gânduri anxioase sau intruzive care nu se lasă duse, deși este normal să îți faci griji din când în când despre lucruri. Dar atunci când îngrijorarea îți ocupă o parte semnificativă a zilei sau cauzează simptome fizice, terapia te poate ajuta să faci față acesteia.

  • Ești apatic/ă, adică ți-ai pierdut interesul pentru activitățile obișnuite, lumea din jur sau viața în general, ceea ce poate indica probleme de sănătate mintală, cum ar fi depresia sau anxietatea.

  • Ești deznădăjduit/ă, adică ai pierdut speranța sau motivația sau sentimentul că nu ai viitor, ceea ce poate indica depresie sau o altă afecțiune de sănătate mintală. Să te simți fără speranță din când în când, mai ales după o perioadă de dificultate, nu este neobișnuit. Dar când persistă, poate chiar duce la gânduri de sinucidere.

  • Ești mai degrabă retras/ă din activitățile sociale. Mulți oameni se simt mai bine atunci când pot petrece cel puțin o vreme singuri. Persoanele introvertite ar putea avea nevoie de mai mult timp singuri decât alții. Dar dacă te simți inconfortabil în jurul celorlalți sau te temi să fii alături de alți oameni, terapia te poate ajuta să înțelegi și să faci față acestor sentimente.

Dacă te regăsești în simptomele prezentate mai sus, apelează cu încredere la psihoterapie pentru a-ți recăpăta cât mai repede controlul asupra emoțiilor și pentru a te bucura de viață așa cum îți dorești.

Distribuie articolul!

tehnica-respiratiei-controlate_thumbnail
tehnici-minte-corp-thumbnail
audio-exercitiu-relaxare-musculara_thumbnail
audio-ghid-relaxare_thumbnail

psihoterapie

Articole similare

psihoterapie

Articole similare

  • 7374 words36.9 min read

    Probabil v-ați dorit ca memoria să fie mai bună. Din fericire, există o serie de tehnici pe care le puteți utiliza pentru o memorie mai eficientă.

    Vezi articol
  • 1014 words5.1 min read

    Chiar și atunci când există o condiție medicală care impune o asemenea decizie, situațiile pot varia de la caz la caz. Este dificil să iei o astfel de decizie și să o pui în practică.

    Vezi articol
  • 1832 words9.2 min read

    Specialiștii confirmă. Comportamentul responsabil în perioada liceului, atenția acordată materiilor școlare și procesului de învățare facilitează succesul în viață.

    Vezi articol