Despre logopedie

Autor

Amalia Ștefănescu

DATĂ PUBLICARE

January 17, 2018

CATEGORIE

TIMP DE CITIT

7.5 minute

Cu ce se ocupă logopedia?
Logopedia este disciplina care se ocupă de vindecarea și refacerea vocii și a vorbirii.
Prin urmare, domeniul logopediei acoperă elucidarea problemelor de natură psihologică, sociologică și medicală ale limbajului și urmărește stimularea, dezvoltarea și corectarea tulburărilor de limbaj și comunicare.

Când mergem cu copilul la psihologul logoped?
Consultarea unui logoped este indicată când se constată întârzieri în dezvoltare care generează probleme cognitive (legate de înțelegere, de gândire), probleme cu auzul, probleme legate de mușchi faciali nedezvoltați, defecte anatomice din naștere ale regiunii gurii (buza de iepure, defecte ale cerului gurii), răgușeală cronică, deficiențe de articulare, deficiențe de fluența exprimării, probleme respiratorii, probleme cu mâncatul sau cu înghițirea și, nu în ultimul rând, probleme apărute ca urmare a unor leziuni cerebrale.

Fiecare copil este unic în felul lui, iar ritmul și stilul său de dezvoltare sunt diferite. Orice copil trebuie să achiziționeze o serie de abilități pentru a putea comunica cu ceilalți. Cele mai importante sunt următoarele: atenția se dezvoltă treptat atunci când privește fața mamei, până la concentrarea asupra unei activități; ascultarea se dezvoltă atunci când copilul distinge sunetele și încearcă să răspundă la ele; imitarea se dezvoltă atunci când mama imită acțiunile și sunetele copilului, iar acesta o imită pe mamă; alternarea rolurilor; jocul începe cu privirea și atingerea fețelor sau obiectelor, cu ascultarea și producerea de sunete, zgomote; înțelegerea; gesturile; vorbirea.

Procesul de dezvoltare a vorbirii, în general se desfășoară în mai multe etape: copilul își însușește limbajul pe baza imitării adulților din mediul apropiat; la 3 ani îsi spune numele, denumește diferite obiecte, formulează primele propoziții, apare întrebarea ’’de ce?’’; la 4 ani, limbajul este dezvoltat, iar distorsiunile sau imposibilitatea pronunției anumitor suntete pot fi considerate tulburări de limbaj; între 4 și 6 ani, vorbirea devine expresivă.

Întârzierile în dezvoltarea limbajului pot fi cauzate de deficiențe anatomice ale corzilor vocale, sau deficiențe ale aparatului fonoarticulator, pierderea auzului, procesarea deficientă a limbajului (retard mental și tulburări de dezvoltare ale limbajului). Principalele tipuri de întârziere a limbajului sunt întârzierile expresive – adică imposibilitatea de a reproduce cuvintele și întârzierile receptive – imposibilitatea de a înțelege limbajul altora. Unii copii pot avea un amestec al celor două, dar cei mai mulți copii prezintă întârzierea limbajului expresiv.

Simptome ale întârzierii în dezvoltarea limbajului la copii
Este important ca depistarea problemelor legate de limbaj și intervenția asupra lor să fie precoce, încă de la 2-3 ani.
Întârzierea în dezvoltarea limbajului presupune folosirea unui număr redus de cuvinte care sunt pronunțate greșit de cele mai multe ori și neintegrate în propoziții simple.
Un aspect important în dezvoltarea limbajului la copii este legat de accesul acestora la dispozitive de tip: telefon, tabletă, laptop. O utilizare intensivă poate duce la un decalaj de aproximativ 6 luni între vârsta cronologică și cea a limbajului. Din aceste motive, până la 2 ani este indicat ca accesul să fie restricționat, iar după vârsta de 2 ani jocurile să se realizeze împreună cu copilul și nu în paralel. Este important ca jocurile de pe tabletă să fie alternate cu jocuri fizice de mișcare, iar în momentul în care vă uitați împreună cu copilul dumneavoastră la tv să vorbiți despre ceea ce vedeți (dacă o imagine apare repetitiv pe televizor, copilul nu o va învăța de la sine).

Ce se întâmplă în ședințele de logopedie?
Terapeutul urmărește în prima etapă crearea unei relații apropiate cu persoana care vine în cabinetul de logopedie (alianța terapeutică), a unui mediu plăcut, care va ajuta dezvoltarea și stimularea limbajului. De asemenea, va urmări identificarea tulburărilor de limbaj și diagnosticarea lor, urmată de activități pentru corectarea tulburărilor/întârzierilor de limbaj și, ulterior, îmbogățirea vocabularului. Ritmul de recuperare a abilităților sau de corectare a deficiențelor depinde de mai mulți factori cum sunt disponibilitatea părinților de a coopera cu specialistul logoped, nivelul de întârziere în dezvoltare etc.

Distribuie articolul!

tehnica-respiratiei-controlate_thumbnail
tehnici-minte-corp-thumbnail
audio-exercitiu-relaxare-musculara_thumbnail
audio-ghid-relaxare_thumbnail

Despre logopedie

Autor:

Amalia Ștefănescu

DATĂ PUBLICARE:

January 17, 2018

CATEGORIE:

TIMP DE CITIT:

7.5 minute

Cu ce se ocupă logopedia?
Logopedia este disciplina care se ocupă de vindecarea și refacerea vocii și a vorbirii.
Prin urmare, domeniul logopediei acoperă elucidarea problemelor de natură psihologică, sociologică și medicală ale limbajului și urmărește stimularea, dezvoltarea și corectarea tulburărilor de limbaj și comunicare.

Când mergem cu copilul la psihologul logoped?
Consultarea unui logoped este indicată când se constată întârzieri în dezvoltare care generează probleme cognitive (legate de înțelegere, de gândire), probleme cu auzul, probleme legate de mușchi faciali nedezvoltați, defecte anatomice din naștere ale regiunii gurii (buza de iepure, defecte ale cerului gurii), răgușeală cronică, deficiențe de articulare, deficiențe de fluența exprimării, probleme respiratorii, probleme cu mâncatul sau cu înghițirea și, nu în ultimul rând, probleme apărute ca urmare a unor leziuni cerebrale.

Fiecare copil este unic în felul lui, iar ritmul și stilul său de dezvoltare sunt diferite. Orice copil trebuie să achiziționeze o serie de abilități pentru a putea comunica cu ceilalți. Cele mai importante sunt următoarele: atenția se dezvoltă treptat atunci când privește fața mamei, până la concentrarea asupra unei activități; ascultarea se dezvoltă atunci când copilul distinge sunetele și încearcă să răspundă la ele; imitarea se dezvoltă atunci când mama imită acțiunile și sunetele copilului, iar acesta o imită pe mamă; alternarea rolurilor; jocul începe cu privirea și atingerea fețelor sau obiectelor, cu ascultarea și producerea de sunete, zgomote; înțelegerea; gesturile; vorbirea.

Procesul de dezvoltare a vorbirii, în general se desfășoară în mai multe etape: copilul își însușește limbajul pe baza imitării adulților din mediul apropiat; la 3 ani îsi spune numele, denumește diferite obiecte, formulează primele propoziții, apare întrebarea ’’de ce?’’; la 4 ani, limbajul este dezvoltat, iar distorsiunile sau imposibilitatea pronunției anumitor suntete pot fi considerate tulburări de limbaj; între 4 și 6 ani, vorbirea devine expresivă.

Întârzierile în dezvoltarea limbajului pot fi cauzate de deficiențe anatomice ale corzilor vocale, sau deficiențe ale aparatului fonoarticulator, pierderea auzului, procesarea deficientă a limbajului (retard mental și tulburări de dezvoltare ale limbajului). Principalele tipuri de întârziere a limbajului sunt întârzierile expresive – adică imposibilitatea de a reproduce cuvintele și întârzierile receptive – imposibilitatea de a înțelege limbajul altora. Unii copii pot avea un amestec al celor două, dar cei mai mulți copii prezintă întârzierea limbajului expresiv.

Simptome ale întârzierii în dezvoltarea limbajului la copii
Este important ca depistarea problemelor legate de limbaj și intervenția asupra lor să fie precoce, încă de la 2-3 ani.
Întârzierea în dezvoltarea limbajului presupune folosirea unui număr redus de cuvinte care sunt pronunțate greșit de cele mai multe ori și neintegrate în propoziții simple.
Un aspect important în dezvoltarea limbajului la copii este legat de accesul acestora la dispozitive de tip: telefon, tabletă, laptop. O utilizare intensivă poate duce la un decalaj de aproximativ 6 luni între vârsta cronologică și cea a limbajului. Din aceste motive, până la 2 ani este indicat ca accesul să fie restricționat, iar după vârsta de 2 ani jocurile să se realizeze împreună cu copilul și nu în paralel. Este important ca jocurile de pe tabletă să fie alternate cu jocuri fizice de mișcare, iar în momentul în care vă uitați împreună cu copilul dumneavoastră la tv să vorbiți despre ceea ce vedeți (dacă o imagine apare repetitiv pe televizor, copilul nu o va învăța de la sine).

Ce se întâmplă în ședințele de logopedie?
Terapeutul urmărește în prima etapă crearea unei relații apropiate cu persoana care vine în cabinetul de logopedie (alianța terapeutică), a unui mediu plăcut, care va ajuta dezvoltarea și stimularea limbajului. De asemenea, va urmări identificarea tulburărilor de limbaj și diagnosticarea lor, urmată de activități pentru corectarea tulburărilor/întârzierilor de limbaj și, ulterior, îmbogățirea vocabularului. Ritmul de recuperare a abilităților sau de corectare a deficiențelor depinde de mai mulți factori cum sunt disponibilitatea părinților de a coopera cu specialistul logoped, nivelul de întârziere în dezvoltare etc.

Distribuie articolul!

tehnica-respiratiei-controlate_thumbnail
tehnici-minte-corp-thumbnail
audio-exercitiu-relaxare-musculara_thumbnail
audio-ghid-relaxare_thumbnail

psihoterapie

Articole similare

psihoterapie

Articole similare

  • 1014 words5.1 min read

    Chiar și atunci când există o condiție medicală care impune o asemenea decizie, situațiile pot varia de la caz la caz. Este dificil să iei o astfel de decizie și să o pui în practică.

    Vezi articol
  • 1832 words9.2 min read

    Specialiștii confirmă. Comportamentul responsabil în perioada liceului, atenția acordată materiilor școlare și procesului de învățare facilitează succesul în viață.

    Vezi articol
  • 183 words0.9 min read

    Exercițiu relaxare musculară util în gestionarea stresului. Apelează cu încredere ori de câte ori resimți stres, oboseală sau irascibilitate.

    Vezi articol